Sunday, June 8, 2008

Rahmat sebuah ujian
Siti Nurulhuda Binte Abdul Razak



Bosan memandang siling biliknya. Ilya bangkit menuju ke almari bukunya. Manalah tahu mudah-mudahan dengan membaca beberapa lembaran nanti matanya baru boleh terkatup. Matanya menangkap sebuah buku cerita picisan yang tidak pernah dia menghabiskan bacaannya. Setiap kali dibuka buku tersebut tidak lebih dari lima mukasurat sudah membuatkan dia bosan. Lalu tangannya dihulur untuk mencapai buku cerita tersebut.

Belum sempat diambil buku tersebut telinganya terdengar namanya dipanggil. Terlalu dekat panggilan tersebut. Seakan dari dalam almari. Meremang bulu romanya. Ilya hanya menggelengkan kepalanya tidak percaya pada dirinya yang seakan-akan percaya dia diganggu oleh…hantu mungkin. Menyesal dia tidak mengikut keluarganya bercuti ke Malaysia. Kalaulah dia turut serta bercuti tentu dia tidak akan bersendirian dan berada dalam keadaan ketakutan seperti sekarang. Namun dia harus akur. Peperiksaan akan menjelang tidak lama lagi dan dia harus membuat pengorbanan. Dia ingin menjadi mahasiswi cemerlang, gemilang dan terbilang. Sekali lagi namanya dipanggil kali ini lebih nyaring suara panggilan tersebut. Belum sempat Ilya mengerling ke kiri atau ke kanan untuk mencari empunya suara tersebut sebuah buku telah jatuh ke lantai.

“ Assalamualaikum Ilya…”

Ilya membeliakkan matanya. Tidak percaya yang buku tersebut berkata-kata dengannya. Namun yang peliknya rasa takut yang tadi membaluti dirinya beransur pergi dan diganti pula dengan rasa ingin tahu yang begitu tinggi. Salam dijawab.Dia duduk bersila mencapai buku tersebut. Dibacanya tajuk buku tersebut. Rahmat sebuah ujian.

“Awak Ilya kan?”, Buku tersebut memulakan bicara.

“ya.saya memang Ilya.”

“Saya tahu hati awak runsing.” Ilya mengerutkan keningnya seraya bertanya dalam dirinya. Bagaimana buku tersebut dapat meneka hatinya.

“Alah..awk tak payah cakap apa-apa. Saya tahu awak runsing fikirkan masalah teman baik awak yang semakin menjauhkan diri dari awak. Dan awak juga runsing fikirkan sama ada Rifqi menaruh perasaan pada awak ataupun tidak atau awak hanya menepuk sebelah tangan. Dan awak juga runsing fikirkan kenapa walaupun awak telah berusaha sedaya upaya namun masih tak berjaya mendapat markah yang cemerlang…”

Ilya terasa seakan semua kata yang terluah daripada buku tersebut tepat mengena dirinya. Terasa seakan kolam airmatanya merembes keluar. Mengalir di kedua belahan pipinya. Tidak pernah ada seorang pun yang mengerti dirinya dan masalah yang dihadapi.

“ Awak rasa Allah tu macam tak adil kan setiap kali awak fikirkan masalah awak itu?”
Ilya perlahan-lahan mengangguk. Terbayang di mindanya bagaimana dia berhempas pulas belajar siang dan malam adakalanya sehingga tidak tidur berhari-hari. Namun masih jua keputusannya kurang memuaskan. Temannya Nayli, tidak perlu belajar bersusah payah. Segalanya seakan senang belaka. Tanyalah saja apa soalan pasti Nayli dapat menjawab dengan tepat dan bernas.

Terbayang juga di mindanya bagaimana dia kerap lemas dengan mainan emosinya dengan Rifqi yang adakalanya berkelakuan seakan menunjukkan minat terhadapnya dan adakalanya berlagak biasa. Dan dia sering berperang dengan perasaan dengan meyakinkan dirinya Rifqi sebenarnya tiada perasaan apa-apa terhadapnya dan dia juga harus begitu. Atau mungkinkah kerana dia yang pura-pura tidak menunjukkan minatnya terhadap Rifqi yang membuatkan jejaka tersebut berperlakuan sedemikian rupa. Jika begitulah keadaan sebenar hanya dirinyalah yang harus dipersalahkan atas peperangan emosi yang berlaku dalam dirinya.

Dia teringat pula teman baiknya yang kini semakin jarang berhubung dengannya. Pesanan ringkasnya tidak berjawab. Kiriman e-mel juga tiada jawapan. Mengapa temannya menyeksa jiwanya. Sedari kecil mereka membesar bersama. Dan kini mengapa ini yang terjadi. Dia terlalu sayang akan temannya. Mengapa setelah Fatin menemukan teman-teman baru dirinya dilupakan begitu sahaja. Atau mungkin salahnya juga kerana sewaktu dirinya sibuk mengejar ilmu Fatin diabaikan. Alasan yang sering diberikan sewaktu fatin mengajaknya keluar. “ Ilya sibuklah fatin.” Dan kini dia yakin tentu sahaja Fatin berjauh hati dengannya dan mula bosan dengannya. Sekali lagi dia mempersalahkan dirinya.Tapi mengapa dia yang harus menerima ujian sebegini. Bukankah dia ingin menuntut ilmu dan bukankah itu yang dituntut agama. Dan kenapa persahabatannya yang harus menjadi korban.

“Percaya tak awak Ilya kalau saya katakan Allah S.W.T sebenarnya amat menyayangi awak.”

“Sayang?..Habis kenapa saya harus menanggung segala penderitaan jiwa ini.”

“Itulah silapnya manusia. Seringkali bila bencana atau petaka menimpa, Allah dipersalahkan. Tapi sewaktu nikmat dihadapkan di depan mata tidak pula terasa yang Allah sayang kepadanya. Sebaliknya dirasanya dunia itu ibarat syurga dan akan kekal sebegitu selamanya.

“Maksud awak saya menyalahkan Allah di atas semua yang menimpa diri saya? Bukankah memang semua ujian datang dariNYA”

“Memang semua ujian itu datang daripada Allah. Tapi semua itu semata-mata untuk menguji tahap keimanan hamba-hambanya. Semakin tinggi keimanan seseorang maka semakin hebat ujian yang ditimpakan ke atasnya. Allah tidak akan menanggungkan kesusahan ke atas hambanya jika kesusahan itu tidak tertanggung oleh mereka. Bukankah Allah itu Maha Mengetahui.

Apabila seseorang itu tidak menerima ujian yang melanda dengan hati yang penuh keredhaan dan keikhlasan maka adalah sama seperti dia menyalahkan Allah atas takdirNYA.”

“ Kalau saya redha dan ikhlas apakah semua masalah dan penderitaan jiwa saya ini akan berakhir?”

“Sabar dulu Ilya. Bukan semudah itu untuk seseorang menerima dengan ikhlas akan ujian yang melanda dirinya.Pertama dia harus tahu kenapa dia dijadikan manusia oleh Allah dan apa sebenarnya falsafah kehidupan sebagai seorang muslim.”

“Teruskanlah wahai buku.” Ilya tidak sabar untuk mendengarkan kata-kata daripada buku tersebut. Perbualan mereka dirasakan semakin menarik.

“Baiklah. Pertama manusia dijadikan Allah sebagai khalifah di bumi ini untuk membawa kebaikan serta hidup untuk mencari keredhaan Allah dalam apa jua perkara yang dilakukan. Perkara yang baik bukan hanya dengan amal ibadat solat, puasa, zakat dan sebagainya tapi setiap perbuatan hamba yang dituruti dengan niat mencari keredhaan Allah adalah juga satu ibadah.

“Habis falsafah kehidupan pula?”

“ Falsafah hidup seorang muslim pula harus bermula dengan kesedaran bahawa dia dihidupkan di atas bumi Allah ini hanya sementara. Apa jua yang dilakukan manusia di dunia merupakan satu pelaburan di akhirat nanti yang kekal abadi. Apabila mereka sedar yang hidup ini hanya sementara dan segala nikmat yang diperoleh merupakan pinjaman kepadanya dan akan diambil kembali tidak kira masa, dia akan menjadi seorang hamba yang redha kerana dia mengetahui bahawasanya kesedihan yang dirasainya di dunia ini akibat kehilangan nikmat tersebut kelak akan diganti dengan kesenangan di akhirat. Oleh itu baik dikejar nikmat di akhirat yang kekal abadi daripada nikmat dunia yang seketika cuma.

Muslim yang sejati akan mampu tersenyum meskipun beribu ujian melanda. Malah dia gembira diuji sedemikian rupa. Kerana dia percaya dengan ujian tersebut dia akan lebih dekat kepada Penciptanya.”

“Maksud awak kita harus bersyukur dengan ujian yang diberi dan bukannya mengeluh dan meratap? Senang cakap. Tapi susah nak buat…”

“Memang susah. Tapi kalau awak fikirkan semula apa faedah yang awak dapat andai awak terus-terusan menyalahkan takdir. Hati awak juga yang akan merana. Sedangkan dengan bersyukur, bersabar dan redha diberi ujian kemudian mendekatkan diri padaNYA di situ awak akan dapat menemukan jawapan dan penyelesian dalam menghadapi ujian.

Sesungguhnya dalam setiap kesusahan itu ada jalan keluarnya.(94:6)
Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang”

“Tapi kenapa harus manusia diduga?”

“Baiklah kamu baca ayat ini.” Buku tersebut terus membuka ke halaman yang bertulis sepotong ayat.

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu sangat dekat.

“ dan ingatlah Ilya para solihin itu telah mendapat ujian yang jauh lebih berat dari manusia biasa. Nabi Adam a.s sentiasa mengalami kesusahan dalam hidupnya hingga ia meninggal dunia.Nabi Nuh a.s pula pernah menangis selama 300 tahun. Nabi Ibrahim a.s. pernah dibakar oleh raja Namrud dan beliau juga pernah diuji untuk menyembelih anaknya. Nabi Yaqub a.s. pula pernah menangis hingga buta matanya. Nabi Musa a.s pernah mendapat perlawanan hebat dari firaun dan mendapat pelbagai musibah daripada kaumnya.Nabi Muhammad s.a.w pula yang merupakan nabi utusan buat umat masa kini telah melalui pelbagai ujian yang meruntun hati jika kita mengenangkan kembali.”

Ilya tertunduk. Baru kini dia sedar dan dia mulai merasakan malu yang teramat sangat kepada Allah di atas kejahilan dirinya selama ini.

“Akhir kalam dari saya Ilya…dengan meninggalkan segala urusan awak kepada Allah setelah awak berusaha sedaya mungkin, dengan bersandarkan harapan awak kepadaNYA, dengan meredhai setiap ketentuannya, dengan memikirkan yang baik-baik sahaja tentangNYA, dan dengan menanti dengan penuh kesabaran akan pertolongan darinya, seseorang itu akan mendapatkan buah keimanan yang lebih manis dan akan mempamirkan sikap seorang muslim yang sebenarnya.

Ilya membuka matanya. Badannya terasa penat bersandar di sisi almari bukunya. Buku Rahmat sebuah ujian berada dalam dakapannya. Tersenyum dia mengenangkan dialog penuh manfaat bersama buku tersebut malam semalam. Atau adakah ia merupakan suatu mimpi. Apa yang penting dia telah mendapat suatu sinar baru dalam hidup dan kini pandangan sarwanya benar-benar telah berubah. Ya Allah, ku bersyukur atas hidayahMu.


No comments: