Monday, June 9, 2008

Cinta dalam Emosi Melayu
Oleh Siti Nurulhuda Binte Abdul Razak





Emosi suatu perasaan yang lahir secara psikologi apabila seseorang mengalami suasana yang menggerakkan segala deria dan dan rasa dalam diri seseorang.

Apakah emosi-emosi yang sering dikaitkan dengan masyarakat Melayu?

Malu, malas, cinta, benci dan sebagainya.

Namun kali ini kita akan membincangkan soal cinta dalam emosi Melayu.

Cinta sememangnya indah. Namun apakah hanya pasangan yang berkasih yang dapat dikaitkan dengan cinta? Pengertian cinta tentu sahaja punya pengertian yang lebih mendalam.

Cinta menurut emosi yang terkandung dalam masyarakat Melayu terbahagi kepada dua. Yakni cinta manusia kepada manusia dan makhluk lain dan kedua, Cinta manusia terhadap penciptanya.

Cinta manusia kepada manusia ini pula dapat dilihat pada perhubungan antara seseorang dengan dirinya sendiri,keluarganya atau kaum kerabatnya atau teman-teman serta juga makhluk lain yang bernyawa dalam hal ini masyarakat melayu sering dikatakan suka memelihara kucing mahupun burung .

Cinta manusia kepada pencipta pula dapat dimanifestasikan melalui cara hidup mereka sebagai seorang muslim.Hidup sebagai seorang Melayu sememangnya tidak dapat lari dari pengaruh Islam. Sejarah banyak mencatatkan pengaruh Islam terhadap kebudayaan Melayu yang tiada perlu kita sangkalkan lagi. Namun perbincangan kali ini bukanlah ingin menyentuh soal pengaruh Islam dalam kebudayaan mahupun ketamadunan Melayu.

Mari kita kembali kepada topik perbincangan kita semula.

Cinta manusia Melayu kepada dirinya sendiri adakala membuatkan dirnya hanyut dalam lautan material duniawi. Cinta kepada diri membuatkan diri mereka leka mengumpul harta kekayaan dunia. Leka mengejar status dan pangkat. Leka mengejar kejayaan demi kejayaan.

Begitulah manusia sering sahaja alpa dan lalai.

Asal kejadian atau kewujudan cinta itu tidak pernah ingin diperhati.

Apa? Cinta punya asal kewujudan? Apakah cinta sesuatu yang hidup?

Itulah telah saya katakan manusia tidak pernah ingin memerhati soal cinta meski soal cinta hangat diperkatakan di sana sini.

Cinta tempatnya adalah relung hati yang teamat dalam. Hanya dengan kesedaran yang sebenar barulah diri dapat merasakan kehangatan cinta yang terkandung di dalam hati ini.

Jika diberi pilihan antara kemarahan dan kesabaran yang mana yang anda rasakan hasilnya akan menjadi lebih indah dari yang satu lagi?

Tentu sahaja anda akan memilih kesabaran. Meskipun pada awalnya kesabaran itu pahit namun hasilnya tentu sahaja membuahkan kemanisan. Dan kemarahan yang disertai dengan amukkan dan kenistaan tentu sahaja membuahkan kesakitan, penderitaan dan ketersekasaan.

Jelaslah dalam diri kita sememangnya menyukai sesuatu yang indah contohnya kesabaran. Namun tidakkah pernah terlintas di benak siapakah yang paling tinggi tingkat kesabarannya? Tentu sahaja dia yang Maha penyabar. Tentu sahaja Allah s.w.t yang dimaksudkan di sini. DIA yang maha penyabar atas tindakan hamba-hambanya yang tidak tahu bersyukur malah berpaling dari dirinya. Cuba anda bayangkan diri anda membantu seseorang dengan segala kudrat kemampuan anda, menyerahkan harta kepada orang tersebut, memberi segala yang terbaik buat orang tersebut namun akhirnya apa yang dibalas orang tersebut hanyalah pengkhianatan malah dia pura-pura tidak mengenal anda bila dia telah mengecap kejayaan. Mampukah anda bersabar?

Nah. Tidakkah anda merasakan bahawa Allah s.w.t itu terlalu sabar. DIA mengurniakan segalanya kepada hamba-hambanya nikmat udara yang dihirup, nikmat pendengaran, nikmat penglihatan yang sempurna dan segala macam nikmat yang sememangnya tidak dapat manusia lain berikan kepada kita, dalam erti kata lain lautan nikmat yang terbaik telah kita nikmati. Namun masih jua ada hamba yang tidak tahu diri. Dan masih jua Allah mengurniakan nikmat tersebut kepada hambaNYA yang tidak tahu diri tadi.

Apa yang ingin saya sampaikan di sini adalah sebenarnya kita, dalam lubuk hati kita yang teramat dalam sebenarnya kita mencintai Allah. Pencipta kita. Kerana itu kita mencintai mereka yang penyayang kerana sebenarnya kita mencintai AR-RAHMAN.mengapa kita merasa gelisah dan sering berfikir yang bukan-bukan ketika berada di dalam sebuah bilik yang gelap dan merasa tenteram tatkala berada di tempat yang terang? Kerana kita mencintai cahaya dan siapa pemberi cahaya ini kalau bukan Allah s.w.t. Sekarang apakah anda percaya yang sememangnya anda mencintai Allah?

Anda tidak dapat merasakan cinta tersebut? Mana mungkin anda dapat merasakannya sedangkan belenggu yang merantai diri belum terlepas dari diri anda.

Belenggu apa?

Apa lagi jika bukan nafsu dalam diri anda. Anda harus melawan nafsu malas dalam diri. Rajinkanlah diri. Carilah Illahi. Mana mungkin anda dapat mengenali Allah jika anda tidak berusaha mengetahui tentang dirinya.

Bacalah kitab-kitab yang dapat mendekatkan diri anda pada Allah.Bacalah kitab agama. Jangan merasa bosan. Jangan biarkan cinta anda pada Allah itu terbiar begitu sahaja tanpa dibajai dan dijaga. Cambahkanlah ia menjadi pepohonan keimanan yang sebenar.

Jadilah manusia yang dicintai Allah kerana cinta itu hanya ingin memberi bukan menerima. Dan hakikat cinta sebenar adalah berusaha demi sesuatu dan membuat sesuatu itu tumbuh, hidup, dan abadi…

Orang yang Paling Dicintai Allah S.W.T

Orang mukmin yang paing dicintai Allah adalah orang mukmin yang menolong orang mukmin lainnya yang fakir dunia dan mata pencariannya, orang mukmin yang menolong dan memberi manfaat dan menahan diri dari yang tidak disukainya dari orang mukmin yang lain.

Apakah anda saling berkasih-kasihan kerana Allah?
Apakah anda merasakan cinta, senang dan tenang bila berada di dalam rumah Allah?
Apakah anda sering beristighfar di saat sahur?
Apakah anda seorang yang sentiasa berusaha untuk jujur dalam segala perkara?
Apakah anda menjaga solat anda?
Apakah anda menunaikan amanah dengan sesungguhnya?
Apakah anda rela pada setiap ketentuan Tuhan?
Apakah anda seorang yang banyak berzikir danpaling bertakwa?
Apakah hati anda sedih dan takut kerana Allah?
Apakah anda sentiasa berusaha membahagiakan keluarga anda?
Apakah anda selalu melihat cela dalam diri anda sehingga anda merasakan tidak layak untuk menghina orang yang berada di sekeliling anda?
Apakah anda rajin melakukan solat malam?
Apakah anda mempunyai sikap malu dan santun?
Apakah anda mencintai amal yang diwajibkan ke atas anda?
Apakah anda mampu menahan marah dengan kesantunan?
Apakah anda mencintai orang yang miskin?
Apakah anda banyak mengingati mati?

Renungkanlah. Seandainya tiada jawapan ya bagi stu pun jua jawapan di atas maka sedarlah manusia yang alpa. Tingkatkan usahamu. Jangan sampai diri terlewat untuk mengejar cintanya. Ini merupakan peringatan juga bagi diriku.

Sama-samalah kita mengejar cinta Illahi.

Cinta Manusia Terhadap Manusia

Ibubapa mengasihi anaknya. Sanggup berkorban apa sahaja demi anak tercinta. Segala permintaan si anak cuba dengan segala upaya untuk ditunaikan. Anak adalah permata hati. Sebusuk mana perangai anak ibu bapa juga yang sanggup menerima si anak walaupun anaknya dikatakan sampah masyarakat.

Begitu juga bagi pasangan suami isteri yang tetap saling mencintai meskipun mengalami cinta terlarang.bak pepatah yang menyebutkan,


Nasi lemak buah bidara
Sayang selasih hamba lurutkan
Buang emak buang saudara
Kerana kasih hamba turutkan.


Ahli keluarga yang saling berkasih-kasihan. Menikmati suasana rumah yang harmoni. Saling Bantu membantu. Saling mengambil berat akan ehwal antara satu dengan yang lain.Bagaikan aur dengan tebing.

Namun, sedarkah manusia seandainya mereka menyandarkan kasih dan cinta kepada insan tersayang ini apakah yang akan berlaku andai satu hari nanti insan tersayang ini pergi dijemput Illahi. Apakah mereka akan meratap pilu? Apakah mereka akan kehilangan semangat? Apakah mereka akan merasakan dunia ini tiada lagi makna buat mereka? Apakah mereka akan merasakan bahawa Allah itu tidak adil?

Manusia yang berfikiran sedemikian adalah manusia yang tidak mengenal cinta sejati meskipun hati mereka sarat berisi cinta.

Telah dinyatakan sebelum ini manusia harus saling kasih mengasihani kerana Allah. Apabila itu yang dibuat manusia, maka manusia akan sedar bahawa orang yang mereka kasih dan cinta itu sebenarnya augerah dari yang Maha Kuasa yang mampu ditarik kembali tidak kira masa. Dengan menyedari hakikat ini maka mereka akan reda dengan ketentuan Allah. Malah mereka akan merasa senang diuji dengan kehilangan orang tersayang kerana dengan ujian martabat keimanan akan diangkat. Apatah lagi sekiranya orang yang mereka sayangi hayatnya berakhir dalam keadaan melakukan kebaikan dan kebajikan contohnya seseorang kehilangan anak tercinta sewaktu anak itu dalam perjalanan ke sekolah. Suatu penghabisan hayat yang fisabilillah.

Maka dengan itu cintalah seseorang kerana Allah….bertemanlah dengan sesiapa yang membuatkan dirimu dekat dengan penciptamu dan jauhilah mereka yang menjauhkan dirimu dari Allah….

No comments: