Saturday, June 21, 2008

Pendekatan Tauhid dan Takwa dalam Memajukan Bangsa Melayu.
oleh Fadhilah Binte Ramli

Dengan nama Allah, Yang Maha Pengasih, Yang Maha Pemurah.
Selawat dan salam ke atas Rasulullah saw yang sangat mulia, ahli Sahabat dan ahli baitnya yang diredhai Allah swt dan Rasulullah saw dan mereka juga redha terhadapNya dan RasulNya.

Dengan izin dan rahmatNya, segala puji hanya bagiNya yang Maha Mengetahui. Pencipta Yang Memiliki segalanya. Tentu sahaja, Pencipta mengetahui apa yang diciptakan. Apa yang terbaik untuk penciptaanNya. Dengan Kasih dan CintaNya, diturunkan beribu-ribu Rasul as, yang menerusi mereka, petunjuk diberikan untuk manusia membawa mereka ke jalan yang terbaik, iaitu jalan yang lurus.

Dari itu, untuk memajukan bangsa Melayu, orang Melayu perlu mengerti, akur, mempercayai, mengimani, dengan sebenar-benar keyakinan, bahawasanya pendekatan takwa sangat diperlukan. Pengertian, pengakuran, kepercayaan dan keimanan ini perlu dipraktikkan secara individu maupun secara berjemaah, pada setiap peringkat dan pelbagai bidang, dimasyhurkan secara meluas sehingga syiar menjadi nampak jelas dan terang.

Sebagaimana yang pernah diungkap tokoh sarjana Syed Naquib Al-Attas rh

“Sifat dan hakikat tamadun dan kebudayaan Melayu itu adalah sifat dan hakikat Islam, dan tiada dapat dipisahkan keduanya ini dalam pandangan ilmiah yang tulen.”

Di antara nikmat terbesar bangsa ini ialah pemilihan Allah swt keatasnya sebagai bangsa Melayu yang mempunyai Islam sebagai agama, yang merupakan cahaya. Kuniaan ini merupakan kurniaan terbesar yang perlu disyukuri dengan penuh ihsan dan kerendahan hati. Melayu dan Islam, sememangnya tidak akan pernah dapat dipisahkan. Oleh kerana itu, untuk memajukan bangsa ini, diperlukan pendekatan yang selari dengan ketetapanNya. Menurut Syed Naguib Al-Attas lagi,

Islam sebagai sistem hidup yang luas, meliputi lapangan ibadah, lapangan budi pekerti, lapangan pergaulan sesama manusia, lapangan ekonomi, lapangan pentadbiran, lapangan sains, lapangan ilmu pengetahuanm lapangan rumahtangga, lapangan peperangan, susunan politik masyarakat, sikap-sikap terhadap mereka yang bukan Islam…”

Sebagai bangsa yang dimuliakan Islam sebagai agama pengangannya, maka Islam merupakan jalan yang perlu dipatuhi dalam mencapai kejayaan, kecermerlangan, kegemilangannya dan keterbilangan. Tidak disangkal, pemerintah dan badan-badan bukan pemerintah melakukan berbagai usaha memajukan bangsa ini. Akan tetapi, pendekatan takwa selalu dilupakan dan diabaikan. Apakah pendekatan takwa ini? Pendekatan takwa ialah menjadi Allah sebagai matlamat. Menjadikan paradigma ketauhidan sebagai landasan, baik dalam cara, pendekatan, perkataan, perbuatan dan segalanya. Bangsa Melayu perlu menjadikan segala sesuatu untuk dikaitkan dengan Allah swt. Memang hakikatnya, tiada yang terpisah dari Allah swt. Bagaimana yang diciptakan dapat terpisah daripada yang Menciptakan? Tentu sahaja jawapannya tidak mungkin berlaku perkara di atas. Terjadinya perasaan terpisah daripada Pencipta ialah kerana diri kita dihijab oleh diri kita sendiri daripada Zat yang Maha Dekat. Ini kerana Allah swt memberitahu kita dalam Al-Quran bahawasanya Aku (Allah) lebih dekat dengan kalian daripada urat di leher kalian. Selain itu, Rasulullah saw pernah meriwayatkan dalam Hadis Qudsi bahawasanya Allah swt berfirman kepada hambaNya kepastiannNya menghampiri hambaNya sehingga jika mereka menghampiriNya berjalan, maka Allah yang Maha Dekat menghampiri mereka dengan diberlari.

Tiada manfaat sesuatu bangsa yang maju dalam bidang akademik, akan tetapi meninggalkan nilai-nilai adab yang luhur. Tiada yang dipandang jika seseorang yang mampu dapat ‘pointer 4 flat’, akan tetapi runtuh dalam menghambakan diri pada Pencipta. Tiada yang dapat banggakan bangsa seseorang yang genius dan pintar, sehingga dapat menembusi langit, akan tetapi meremehkan semua orang. Ukuran bangsa Melayu bukan pada ramainya yang mampu ke universiti dan maktab pengajian tinggi, akan tetapi, sebagaimana diberitakan pada kita bahawa Aku (Allah swt) tidak lihat pada fisik kalian, akan tetapi Aku (Allah) melihat pada hati kalian.

Oleh itu, setiap anak Melayu berperanan besar menghidupkan dan mempratikkan pendekatan takwa dan paradigma ketauhidan ini. Cara pertama ialah akur, percaya dengan sebenar-benar kepercayaan bahawasanya tiada jalan kepada kemajuan hakiki melainkan jalan takwa. Yang kedua, diteruskan dengan mengaplikasikan segala sesuatu dalam setiap bidang dengan mengaitkan segala sesuatu dengan Pencipta. Jangan pernah memisahkan segala sesuatu daripada Allah swt. Manusia dan segalanya merupakan wasilah atau perantaraan, sedangkan Tuhan merupakan sumber segala sesuatu.

Yakinlah, wahai diri dan bangsa Melayu, kejayaan yang sebenar ialah apa yang difirmankan Allah swt dalam Surah Al-Mu’minun bahawasanya telah berjaya mereka yang beriman…mereka merupakan golongan yang khusyuk dalam solat…mereka yang menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan yang sia-sia…mereka yang berusaha membersihkan hartanya…dan mereka yang menjaga kehormatannya…
Inilah matlamat kita, bangsa Melayu Islam, yang jauh lebih suci dan melebihi konsep kejayaan yang berbagai-bagai daripada pelbagai golongan.

Yakinlah, wahai diri dan bangsa Melayu, kejayaan ini hanya akan terlaksana apabila setiap dari kita kembali ke jalanNya. Jalan yang penuh keindahan dan keprihatinan yang sebenarnya. MenjadikanNya dan ridaNya sebagai matlamat. Dialah yang Maha Berkuasa. Dialah yang Maha Mengerti dan Mengetahui. Dialah yang memberikan kerajaan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan menjatuhkan sesiapa yang dikehendakiNya. Dengan menujuNya keranaNya, mudah-mudahan secara tidak langsung, pasti kejayaan akan diberikanNya.

Ya Allah, rahmatilah kami, kedua orang tua kami dan sekalian ummat Nabi Muhammad saw. Maha suci Engkau, Ya Allah, sesungguhnya kami menzalimi diri kami sendiri.

No comments: