Friday, December 26, 2008

Review Novel IMAM karya Abdullah Hussain
oleh Siti Nurulhuda Binte Abdul Razak





Di atas inilah gambar sasterawan yang bernama Abdullah Hussain. Setelah diri ini sempat menghabiskan pembacaan novel karangannya- IMAM, terasa kagum pula dengan mutiara ilmu yang terkandung dalam diri beliau dan merasakan terpanggil untuk membuat sedikit review tentang dirinya dan karyanya ini.

Sedikit tentang diri beliau. Beliau dilahirkan pada 25 mac 1920 di Sungai Limau Dalam, Yan, Kedah. Menerima pendidikan di sekoleh Melayi Sungai Limau dan meneruskan pengajiannya di sekolah St.Michael Alor Setar dan Anglo Chinese School, Alor Setar.

Memulakan kerjayanya sebagai pembantu juruwang di sebuah industri perlombongan. Setelah itu beliau berhijrah ke Penang dan bekerja di sebuah syarikat akhbar Sahabat dan kemudian bertukar ke akhbar saudara dengan menyandang jawatan pembantu penulis.

Pencapaian Beliau...

1981 S.E.A. Write Award
1992/1994 Hadiah Novel Nasional from Syarikat Utusan Melayu and Public Bank Berhad
1994/1995 Hadiah Sastera Malaysia for the novel Imam
1995 Pingat Jasa Hukom Ngon Adat Lembaga Adat Kebudayaan Aceh (LAKA) and Hadiah Sako
1996 The Anugerah Sasterawan Negara and Darjah Dato' Setia Diraja Kedah (DSDK)

Pandangan saya...

Setelah selesai membaca karya beliau ini, saya begitu kagum dengan mutiara ilmu yang dihidangkannya. Namun demikian, yang lebih tepat saya dapat merasakan keikhlasannya dan kejujurannya dalam berkarya.

Melalui karyanya novel Imam ini sahaja pembaca telah dihidangkan dengan pelbagai ilmu tidak kira dari bidang apa pun.

Tiada dikotomi dalam penyampaian ilmunya. Semuanya di hubungkan kembali dengan Islam. Baik jika beliau menyentuh aspek ekonomi, politik, sosiologi semuanya dihubungkaitkan dengan Islam. Lantas, berdasarkan teori sastera Islam amat wajar jika diri beliau ini digolongkan dalam sasterawan islam dan karyanya sebagai karya Agung.

oleh itu janganlah lepaskan peluang untuk membaca buku karya agung ini. Alami sendiri nikmat menimba ilmu dari barisan kata-katanya yang tersusun indah dan mudah dicerna akal. Karyanya akan membawa anda memahami tentang falsafah ibadah harian kita seperti wuduk dan solat. Ilmu tentang persilatan, ilmu tentang ekonomi, ilmu tentang sosio-budaya masyarakat Melayu, ilmu tentang amalan kurafat, ilmu tentang bertaklid pada mazhab, ilmu tentang teori sastera. Segalanya terjalin lancar, tersulam dalam satu karya bertajuk IMAM.

WaAllahua'lam
~Bicara yang baik itu datangnya daripada yang Esa, yang sebaliknya itu adalah dari diri yang lemah serta hina ini.

1 comment:

Unknown said...

salan..di mana mahucr buku ini?ad jual di mana2 kdai buku ke?